A kirakatok jelentősége
Mindenre igaz, hogy az első benyomás fontos. Mi több meghatározó. Mit jelent ez a kirakatok esetében? Sokszor az első benyomás dönti el, hogy betérünk az üzletbe vagy nem. Észrevesszük egyáltalán az üzletet vagy nem. A kirakat az egyik legalapvetőbb és az egyik legfontosabb kommunikációs eszköz és reklámfelület. Komoly befolyásoló hatása van az emberekre. Mégis csak kevesen tulajdonítanak jelentőséget a kirakatuknak.
Mindenki ismeri a mondást: "néz, de nem lát". Ez a kirakatok esetében úgy fordítható le, hogy azok a potenciális vevők akik elsétálnak az üzlet mellett, hiába nézelődnek, ha a kirakat nem vonzó a számukra. Ha pedig nem hívogató a számukra, nem fogja megszólítani őket. Vagyis nem lesz invitáló és egyszerűen tovább sétálnak mellette. Hallottam már olyan mondatot, hogy "ha úgysem akar vásárolni, akkor teljesen mindegy milyen a kirakatom, ha meg vásárolni akar, akkor úgyis bejön". Ez a nézőpont biztosan nem fogja növelni az üzlet forgalmát az impulzusvásárlók tekintetében, de a tudatos vásárlók körében sem. Az olyan üzletbe ahol a kirakat nem figyelemfelkeltő és ösztönző, jórészt olyan vevők térnek be akik már vásároltak ott és célzottan valami miatt újra oda tartanak. Arányaiban jóval kevesebb az új vásárlók megnyerésének a lehetősége és nemcsak az impulzusvásárlók esetében. Mit jelent ez? Nézzünk egy példát.
Nevezzük Rékának az Ön egyik potenciális vásárlóját. Tegyük fel, hogy Önnek egy cipőüzlete van ami nem az egyetlen cipőüzlet az üzletsoron. Réka a barátnőivel moziba indul és mivel még bőven van idejük, beszélgetnek és az üzletsoron sétálnak. Elmennek az egyik cipőüzlet kirakata mellett, majd elhaladnak a másik mellett is. Réka nem akar cipőt venni mivel a múlt héten már vásárolt és ráadásul a kedvenc cipőüzletében. Elsétálnak az Ön kirakata előtt is ami más mint a többi, figyelemfelkeltőbb. Réka tekintetét odavonzza aki megáll egy rövid ideig a kirakat előtt. Magában nyugtázza, hogy ez az üzlet érdemes lehet arra, hogy belülről is megnézze a kínálatot valamikor később. Bár Réka nem fog azonnal cipőt venni - egyrészt mert mozi előtt az idő sem alkalmas a vásárlásra, másrészt most éppen nincs szüksége cipőre - viszont a kirakat felkeltette az érdeklődését. Legközelebb ugyanaz történik, elsétál a kirakat mellett és bár nem vásárol, de újra megállapítja, hogy ez "klassz" üzletnek tűnik és legközelebb már biztosan benéz. Amikor eljön a tudatos cipővásárlás ideje Réka emlékezni fog az üzletre és valóban megnézi a kínálatot Önnél is. Tehát egy üzlet kirakata nemcsak az impulzív vásárlásokat növeli, de a tudatos vásárlókra is hatással van.
A kirakat 4 legfontosabb tulajdonsága
- Figyelemfelkeltő. Hogyan? Egyedi, lendületes, hangulatos kompozíció vagy érdekes elrendezés ahol a termékek is hangsúlyosak nemcsak a design. Mindemellett a célcsoport és az üzlet stílusát tükrözi.
- Ösztönző. Hogyan? Újdonság, akció, termékkóstoltatás (üzlettípustól függően) vagy más egyéb lehetőség ami csak egy ideig hozzáférhető a vásárló számára.
- Bizalmat épít. Hogyan? Informatív, átláthatóan és jól láthatóan szerepelnek az árak a termékek. Továbbá a kirakat megjelenése nem pozicionálja sem alul sem felül az üzletet.
- Megújuló. A kirakatban az üzenetek legalább havonta egyszer változnak. Nem szükséges a teljes design megváltoztatása, de a vevőknek mindig valami újat kell adni a termékkínálatból.
Még egy jó tanács. A kirakat tesztelése nagy segítség lehet. Ezt lehet egyedül tenni, vagy akár ismerősöket bevonva. Ennek a lényege az, hogy a vevők mozgását imitálva az az útvonal kerül bejárásra amin a vevők megközelítik az üzletet. Parkolóból kiindulva, vagy bármilyen irányból az üzletet megközelítve 300-400 méterről mi látszik? Látható valamilyen világító eszköz ami felhívja az üzletre a figyelmet? Van megállító tábla? Ha nem akkor mi az ami segíthet ilyen messziről is láthatóvá tenni az üzletet? Nyilak az útburkolaton, lábnyomok, mobiltábla? Ha ezek a megoldások valami miatt nem ideálisak, akkor szóba jöhetnek a üzlet síkjából kiugró megoldások. Ez lehet egy logó vagy egy üzletre jellemző figura ami minél inkább eredetibb, annál jobban bevésődik az emlékezetébe. Az üzlet kirakatát célszerű nemcsak távolból de közelről is tesztelni a fenti 4 szempont szerint. A közeli teszteléshez érdemes az elfogultság elkerülése miatt valakit megkérni, hogy valósabb legyen "teszteredmény".
Következő blogbejegyzésünkben a kirakat legfontosabb tulajdonságiról írunk részletesen gyakorlati példákat is mutatva.
Reméljük hasznosnak találta cikkünket és a kirakat témakör folytatásában is visszanéz hozzánk.
Üdvözlettel:
A Retailstore csapata